TΟ ΑΓΧΟΣ ΤΟΥ «EΓΩ» ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΝΑ ΑΠΟ ΠΙΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΑΘΟΓΕΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑΣ...
Κάθε εποχή έχει τη χαρακτηριστική ψυχοπαθολογία της. Στις αρχές του 20ού
αιώνα, η ιδεαναγκαστική νεύρωση και η υστερία ήταν οι ψυχασθένειες του
συρμού. Η ιδεοψυχαναγκαστική νεύρωση ως συνέπεια μιας κουλτούρας που έδινε
έμφαση στην αξία της εργασίας και η υστερία ως αποτέλεσμα μιας
κοινωνικής ηθικής που καταπίεζε βάναυσα τη σεξουαλικότητα. Πριν από 40
χρόνια, όταν άρχιζε να οξύνεται ο υπερατομικισμός, η κυρίαρχη
ψυχοπαθολογία εστιαζόταν γύρω από τον ναρκισσισμό, και με τον καιρό
εξελίχθηκε στη νευρωτική λατρεία του σώματος, την τάση για επιτυχία πάση
θυσία και την απόκτηση όσο το δυνατόν περισσότερων αγαθών. Σήμερα,
πλέον, μέσα στο ευρύ πεδίο της κατάθλιψης, το άγχος είναι η ασθένεια που
θριαμβεύει.
Το άγχος δεν είναι σήμερα η αγωνία για την απόκτηση περισσότερων
πραγμάτων, όσο η δυσφορία επειδή κάτι μας λείπει. Πάντα υπάρχει κάτι που
μας λείπει για να ηρεμήσουμε ..Κάτι παραπάνω που ξεφεύγει από τις
δυνατότητές μας και ενίοτε από τη φαντασία μας. Κάτι που συχνά είναι
απροσδιόριστο και σχεδόν ανέφικτο. Κάποια στιγμή αισθανόμαστε να το
πλησιάζουμε και σχεδόν να το αγκαλιάζουμε, αλλά μια στιγμή αργότερα,
μόλις που έχουμε νιώσει λίγη ανακούφιση, το ηρεμιστικό έχει πετάξει. Από
στόχο σε στόχο, βυθιζόμαστε στο άγχος. Το άγχος γίνεται μια οδυνηρή
συνήθεια, που το αίτιό της μας διαφεύγει.
Τα αδιέξοδα της καθημερινότητας, το κυνήγι του χρήματος, οι αμφιβολίες
για την αξία μας, είναι κάποια από αυτά που οξύνουν την υπερέντασή μας,
λένε τα βιβλία «αυτοβοήθειας». Τελικά όμως ο κυρίαρχος λόγος της
δυσφορίας είναι η ασυμφωνία ανάμεσα στις προσδοκίες μας και την
πραγματικότητα, ανάμεσα στην προσμονή της ικανοποίησης μιας επιθυμίας
και την ανεπάρκεια των μέσων, ανάμεσα στην επιθυμία να αγαπάμε τον εαυτό
μας και την ασταθή, πρόσκαιρη αυτοεκτίμηση που καταφέρνουμε να
αποκτήσουμε. Σχεδόν όλα όσα μας περιβάλλουν, συμβάλλουν σ’ αυτό το
αίσθημα απογοήτευσης.
Η αποσπασματική κουλτούρα, οι βιαστικές και ωστόσο αργές μετακινήσεις,
το «ζάπινγκ», η γρήγορη κατανάλωση, το κινητό τηλέφωνο, ο υπολογιστής,
όλα είναι διεγερτικά του άγχους. Υφιστάμεθα συνεχώς το βασανιστήριο του
αστραπιαίου, αυτού που αντιλαμβανόμαστε τη μια στιγμή και μας ξεφεύγει
την επομένη. Το κακό χαρακτηριστικό της εποχής μας είναι ότι εκτός από
το ότι έχει μειώσει την έκταση του χώρου, έχει επίσης σμικρύνει τις
παύσεις. Μια στιγμή ανάπαυλας επιπλέον, και το αίσθημα ενοχής μετατρέπει
την ευδαιμονία σε δηλητήριο. Το άγχος συνιστά έτσι μια αμείλικτη ποινή... Πώς όμως μπορείς να ζήσεις χωρίς να το αποδεχτείς; Το όραμα μιας ζωής
χαλαρής και ήρεμης, όπου θα αισθάνεσαι μακριά απ’ όλα αυτά, ακολουθώντας
ρυθμούς που ξαναδίνουν την πυκνότητα στις αισθήσεις και προσαρμόζουν το
πνεύμα με τη συμπαντική μακροβραδύτητα, μοιάζει να έχει τη σφραγίδα του
θανάτου. Θέλουμε στ’ αλήθεια να πεθάνουμε;
Στην πράξη, δεν μπορούμε να βρούμε άλλη διέξοδο. Δεν έχουμε άλλη
πρακτική διέξοδο. Το άγχος έχει εγκατασταθεί τόσο βαθιά που επηρεάζει
τον κορμό της προσωπικότητας και διαποτίζει διαστροφικά το Εγώ. Ένα μη
αγχωτικό Εγώ ισοδυναμεί, στον περίγυρό μας, με ένα Εγώ παραιτημένο ή
ηττημένο, ενώ η διαρκής ανησυχία θεωρείται ότι δημιουργεί ένα Εγώ
ευθυτενές, ξύπνιο και ετοιμοπόλεμο, για να μπορεί να ανταποκριθεί στις
προκλήσεις και στον ανταγωνισμό. Μήπως πρόκειται για άλλη μια ασθένεια
του ανδρισμού; Και όμως, παραδόξως, τα πιο αγχωμένα πλάσματα είναι
σήμερα οι γυναίκες. Δεν ξέρουν πλέον σε τι να στηριχθούν και πού να
καταφύγουν, τι να κάνουν για να φαίνονται επαρκείς, ποιο πρόγραμμα να
καταστρώσουν για να μπορέσουν να τα βγάλουν πέρα και να μη συντριβούν
από τον πολλαπλασιασμό των καθηκόντων και την απίθανη ποικιλία των ρόλων
που έχουν να παίξουν.
Ωστόσο, κάτι όχι πολύ διαφορετικό συμβαίνει και στους άντρες, οι οποίοι
ανησυχούν και άγχονται μήπως δεν είναι ή δεν κάνουν πια αυτό που πρέπει,
μήπως δεν παίρνουν ή δεν δίνουν πια αυτό που τους αξίζει κι αυτό που
οφείλουν. Άγχος της κατάκτησης; Άγχος, πάνω απ’ όλα, για την εκπλήρωση,
την ολοκλήρωση. Για να φτάσεις να είσαι κάποιος, οποιοσδήποτε, ακόμη και
αυτός που είσαι, μια που τελικά κανείς δεν μπορεί να σου αμφισβητήσει
το δικαίωμα να είσαι ακριβώς αυτός.
(Vicente Verdu - El Pais, 08/12/2002)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου